Pedagogisch beleid

Pedagogisch beleid

Step by Step begeleidt de kinderen stap voor stap binnen hun ontwikkeling. Hierbij sluiten wij aan op tempo, interesses en het ontwikkelingsniveau van het kind en helpen het zo steeds een stapje verder in zijn ontwikkeling. 

Onze pedagogische doelen zijn:

Emotionele veiligheid

Alvorens kinderen zich gaan ontwikkelen moeten zij zich emotioneel veilig voelen. Vanuit de veiligheid hebben zij de motivatie om op ontdekkingstocht te gaan en zich te ontwikkelen in eigen tempo. Om de emotionele veiligheid te waarborgen werkt Step by Step met een duidelijke structuur en voorspelbaarheid. Daarnaast krijgen kinderen de kans om te wennen. Door deze wijze van werken wordt de omgeving voor kinderen voorspelbaar en veilig, waardoor zij willen spelen en zich dus ontwikkelen. Tevens is de sfeer binnen het kinderdagverblijf warm en huiselijk.

Persoonlijke ontwikkeling

Bij Step by Step krijgen kinderen de kans hun motorische vaardigheden verder te ontwikkelen. Hiervoor krijgen zij stimulans, activiteiten en begeleiding aangeboden. Binnen het stimuleren van de motorische ontwikkeling sluiten de pedagogisch medewerkers aan op de verschillende leeftijden en ontwikkelingsniveaus van de kinderen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen ontwikkelen zich met name op sociaal gebied, doordat zij in contact komen met anderen door middel van samenspel. De kinderopvang biedt kinderen de mogelijkheid om spelenderwijs kennis te maken met de sociale vaardigheden en zich deze eigen te maken. De pedagogisch medewerkers van Step by Step stellen de kinderen dan ook in de gelegenheid om met elkaar te spelen, waarin zij zich bewust zijn van de verschillende leeftijden en ontwikkelingsfases van de kinderen.

Normen en waarden

 Het overbrengen van normen en waarden speelt voortdurend een rol in de opvang van kinderen. Onder waarden worden opvattingen verstaan die voor een grote groep mensen belangrijk zijn en richting geven aan de omgang met elkaar. Bij Step by Step vinden wij waarden als respect voor elkaar, lief zijn en behulpzaam zijn erg belangrijk.

In ons pedagogisch beleidsplan hebben wij beschreven hoe wij willen handelen, opvang willen aanbieden, maar ook hoe wij kinderen willen stimuleren binnen hun ontwikkeling. Het belangrijkste hierbij is dat zij tijd krijgen dit in eigen tempo te doen. 

Meer weten?

De uitgebreide versie van het pedagogisch beleidsplan kunt u op de locatie inzien.
Share by: